Üzleti ajándékozás guideline

10 tipp a stresszmentes és sikeres üzleti ajándékozáshoz
28 nov 2016

Üzleti ajándékozás guideline

/
Posted By
/
Comments0
10 tipp, hogyan csökkentheti az év végi ajándékozással járó stresszt és érheti el, hogy ügyfelei elégedettek legyenek

 Rohamos gyorsasággal közeledik az év vége és az évzáró rendezvények szerevezése mellett ilyenkor az üzleti ajándékok kiválasztása és beszerzése is gyakran okoz fejtörést a vállalatok számára. Az üzleti ajándékok kettős célt szolgálnak. Egyrészt az ajándék egy gesztus, hogy kinyilvánítsuk köszönetünket ügyfeleinknek, partnereinknek az egész éves együttműködésért, másrészt emlékeztető cégünkre és azon szándékunk kinyilvánítása, hogy ezt az együttműködést a jövőben is szívesen folytatnánk. Ügyfeleink csak akkor tudják, hogy értékeljük őket és együttműködésünket, ha ezt tudatjuk is velük. Ennek egyik formája lehet az év végi köszönetnyilvánítás. Az ajándékozás nem titkolt célja, az ügyfélmegtartás támogatása, de ügyeljünk arra, hogy ügyfelünk ne érezze lekötelezésnek, vagy lefizetésnek.

A következőkben 10 pontban foglaljuk össze, hogy milyen irányelveket kell követni, hogy év végi ajándékozása stressz mentes és sikeres legyen.

 Döntés az ajándékozásról

Utóbbi években egyre több cég az üzleti ajándékokra szánt összeget valamilyen általa kiválasztott jótékony célra ajánlja fel. Ebben az esetben erről ügyfeleit karácsonyi képeslapon értesíti jókívánságai mellett. Magyarországon hagyománya van a céges karácsonyi ajándékozásnak, így ebben az esetben is érdemes valamilyen apró ám ötletes ajándékkal előrukkolni. Amennyiben mégis az üzleti ajándékok mellet döntenek, akkor azt érdemes időben elkezdeni legkésőbb november elején, hiszen számos feladat vár ránk.

Felelős személy kijelölése

Az üzleti ajándékok kiválasztása, beszerzése, átadási logisztika megszervezése egy egész komoly kis projekt, melynek élére felelős személyt kell választani, aki összefogja, koordinálja az ezzel kapcsolatos feladatokat és figyel az ütemterv és költségvetés betartására.

Cselevési ütemterv

Készítsen ütemtervet az ajándékozási folyamatról, kezdve a lista összeállításától, a költségvetés létrehozásán és az ajándékok kiválasztásán át egészen az átadások időpontjáig. Könnyen átlátható és vizuális, ha egy Gantt diagramban foglaljuk össze a teendőket kronológiai sorrendben. Fontos, hogy időben elkezdjük a beszerzést és az ajándékok átadását ne halogassuk a Karácsony előtti utolsó napokra, mert elképzelhető, hogy ügyfeleink már nem lesznek irodájukban.

Pontos ügyféllista

Készítsen pontos listát azon ügyfeleiről, akiket meg szeretne ajándékozni. Kategorizálja őket üzleti volumenjük, fontosságuk alapján, majd hozzon létre 1-3, maximum 4 ajándékszintet.

Költségvetés meghatározása, kategóriák összeállítása

Határozza meg az ajándékozásra szánt költségvetést, valamint az egyes kategóriák költségvetését, mind az ajándék egyedi, mind az összköltségvetést illetően. A budget összeállításánál ne feledkezzen meg a mindenkori, az üzleti ajándékokat érintő adózási szabályokról és számoljon az adóterhekkel is, valamint a csomagolás, szállítás (posta, futár) költségeivel, mert azok is tetemes összeget tehetnek ki.

Az ajándékok kiválasztása

Az ajándékok kiválasztásánál gondolkozzon előre, hogy mit szeretne ügyfele hol, milyen környezetben használja az ajándékot (otthonában, irodában, útközben). Az ajándékok kiválasztásánál alapvető fontosságú a jó minőség, igényesség. Aranyszabály, hogy az ajándék áránál fontosabb értéke, azaz, hogy használható, kreatív és emlékezetes legyen. Különösen jó, ha az ajándék visszatükrözi cégünk imázsát. Nézzük meg a trendeket és lehetőségeket, és válasszuk azt az ajándékot, ami a fenti szempontok alapján a legideálisabb választás. Figyeljünk arra, hogy ajándékunk ne ismétlődjön, azaz a korábbi évek ajándékaitól eltérjen. Legjobb, ha nyilvántartás vezetünk arról, hogy mely ügyfeleink mikor, mit kaptak. Ajándékunk nem lehet személyeskedő, de egyedi, személyre szóló lehet.

Logózás, branding

Az üzleti ajándékokra jellemzően felkerül cégünk logója. Fontos azonban, hogy ez igényesen és diszkréten történjen. Egy igénytelenül és nagy méretben logózott ajándék szinte biztos, hogy egy fiók mélyén köt ki, vagy a szemétkosárban végzi. Logózott ajándékok esetén mindig kérjünk mintát beszállítónktól a végleges gyártás előtt, hogy meggyőződhessünk arról, hogy néz ki az ajándék logózva. Így még módosíthatunk méretén, helyén mielőtt valamennyi ajándékra felkerülne.

dw-cs48-high-quality-exquisite-custom-business-greeting-gift-box-christmas-candy-gift-box-5 christmas-packaging

Csomagolás

Ne feledkezzünk meg az ajándékok csomagolásáról! Az ajándékok még jobban mutatnak, erősebb hatást váltanak ki, ha igényesen vannak csomagolva, legyen az díszdoboz, céges dísztáska, logózott szalag, vagy más megoldás. Ajándékunkhoz csatoljunk kísérő kártyát, melyet aláírunk, esetleg kiegészíthetjük egy-egy személyes mondattal. Amennyiben változtak céges elérhetőségeink, akkor új névjegykártyánkat is rakjuk a csomagba.

Ajándék átadása

Az ajándékok többféle úton-módon eljuthatnak az ügyfélhez: postán, futárral, vagy személyesen. Postai úton csak kisebb ajándékokat érdemes eljuttatni, melyek nem törékenyek, romlandók. Megérkezésükről érdemes meggyőződnünk. A személyes átadás bár sok időt igényel, mégis kitűnő alkalom, hogy az év vége közeledtével még egyszer találkozhassunk ügyfelünkkel kapcsolatépítés céljából. Fontos, kiemelt ügyfelek esetén javasolt, hogy az értékesítők személyesen keressék fel ügyfeleiket. A futárszolgálattal történő ajándékátadás hatékony és elegáns megoldás. Itt is fontos, hogy lehetőség szerint az ügyfelünk személyesen kapja meg az ajándékát, ne csak az asztalán hagyják. Az ajándék átadására végül az év végi céges rendezvényen is sor kerülhet. Ebben az esetben nem tudjuk differenciálni az ajándékot, valamennyi meghívott vendégnek ugyanazt az ajándékot adhatjuk át.

Céges ajándékozási policy

close up of man hands holding gift box in officeA legtöbb cégnek van etikai kódexe, melynek része kell hogy legyen az ajándékozási policy, azaz azok az irányelvek, hogy milyen értékben fogadhatunk el ajándékot, és milyen értékben adhatunk. Fontos, hogy ismerjük ügyfelünk cégénél élő szabályozást. Nincs annál kellemetlenebb, mint mikor ügyfelünk visszautasítja ajándékunkat ilyen okból. Tehát itt is él a szabály, hogy minél több mindent tudunk ügyfelünkről, annál jobban ki tudjuk szolgálni igényeit.

Következő hamarosan megjelenő cikkünkben körüljárjuk az ajándékozási trendeket és etikettet.

Amennyiben szeretne értesülni legújabb programjainkról, legfrissebb híreinkről, kérjük iratkozzon fel hírlevelünkre!

GalériaFacebookAjánlatkérésHírlevél feliratkozás